Nie trzeba zbyt długo przekonywać o niezmiernie dużym znaczeniu suplementów diety dla codziennego funkcjonowania oraz zachowania dobrego zdrowia, zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Aktywność fizyczna, zdrowe żywienie i suplementacja stanowią bowiem podstawę w dążeniu do spektakularnych rezultatów. W momencie, kiedy poważnie myślimy o sporcie i chcemy być profesjonalni w tym, co robimy oraz odpowiedzialni za swój organizm – suplementacja powinna stanowić niezbędnik naszej codzienności, bez wyjątku. Często bagatelizujemy fakt, że coś może nam pomóc, bardziej niż my sami – a jednak!

Strongman to szczególna dyscyplina sportu, która w Polsce została spopularyzowana dość niedawno i to dzięki jednemu zawodnikowi, który podbił jej rangę na skalę światową. Przede wszystkim jest to sport niezwykle wymagający, trudny – ciężkie treningi oparte na szybkości, balaście i sile, wymagają od zawodnika dużych wyrzeczeń oraz predyspozycji. Poza tym osoba uprawiająca tę aktywność, musi przywiązywać szczególną uwagę do suplementacji, albowiem w jej przypadku ta sfera jest szczególnie istotna. Wiadomo, że strongman musi stawiać przede wszystkim, na siłę mięśniową oraz wydolność krążeniową i oddechową – które stanowią podstawę i fundament.

Na które suplementy zwrócić uwagę?

Aminokwasy BCAA to jeden z kluczowych i najbardziej skutecznych preparatów w sportach siłowych. BCAA budują trzy podstawowe aminokwasy: leucyna, walina, izoleucyna. Ich zestawienie obrazuje się w proporcjach 2:1:1. Dzięki suplementacji tych odżywek , możemy zwiększyć poziom wytrzymałości parametrów organizmu, usprawnić procesy regeneracyjne oraz zintensyfikować budowę mięśni. Te suplementy diety, to nieodłączne elementy codziennej diety każdego kulturysty, które niezaprzeczalnie stanowią fundament w przypadku tej dyscypliny.

Tak jak w innych dziedzinach sportu, tak i u strongmanów, kluczową rolę odgrywa masa mięśniowa. Najlepszymi wyborami w tym przypadku będą skoncentrowane i pełnowartościowe formy zarówno białka, jak i innych suplementów, albowiem one działają najszybciej i dogłębnie. W przypadku każdej dyscypliny sportu zapotrzebowanie zwiększa się wraz z wymaganiami treningowymi. Dla strongmanów białko jest o tyle istotne, że buduje masę mięśniową i jej trwałość (struktura, sprężystość) oraz wzmacnia poziom siły, zarówno podczas treningów, jak i w czasie trwania zawodów – zatem jego zapotrzebowanie jest po prostu ogromne.

Poleca się koncentrat białka serwatkowego (niemal 97% czystego białka) oraz izolat białka serwatki (wzbogaconego o inne substancje wzrostowe). Wszystkie suplementy diety zawierające białko będą dla strongmana najlepszym i najwłaściwszym wyborem, który pomoże mu w kontroli własnego ciała oraz parametrów organizmu.

Ważne są także pierwiastki, takie jak: żelazo, cynk, magnez, wapń, fosfor i potas. Nie należy zapominać też o witaminach, które stanowią podstawę dla prawidłowego rozwoju, niezależnie od wieku, płci, czy rodzaju uprawianego sportu. Witamina A, C, D, E oraz witaminy z grupy B, tworzą florę bakteryjną jelit, budują naturalne osłony narządów wewnętrznych, chronią przed powstawaniem wolnych rodników oraz zapobiegają rozprzestrzenianiu się bakterii i drobnoustrojów.

Poza tym warto zaznaczyć, że sukcesy w każdym sporcie gwarantuje nie tylko trening oraz zdrowe żywienie, ale przede wszystkim suplementacja (w tym witaminowa), która zapewnia ochronę od wewnątrz i pozwala zawodnikowi na rozwój zewnętrzny.